Med mening!
”PRO är en viktig mötesplats, i ständig utveckling. Vi har erfarenheten, lusten och engagemanget att göra livet som pensionär roligare och tryggare. Tillsammans har vi modet att stå upp för det vi tror på, förmågan att lösa problem och viljan att skapa positiv förändring. För alla pensionärer och hela samhället!”
Det blev löftet vi kom fram till under processen med varumärkesutveckling för Pensionärernas Riksorganisation PRO. En process med syfte att hantera de utmaningar som organisationen står inför.
Varför ska man vara med i en förening bara för att man är pensionär? Hur särskiljer vi oss från andra föreningar som attraherar pensionärer? Hur kan vi attrahera och behålla nyblivna, yngre pensionärer? Det var några av frågorna som vi sökte svaren på i samarbetet med PRO kring varumärkesplattform, kreativt koncept och kommunikationsstrategi.
Det övergripande syftet var att ”sätta ned foten” kring identitet, ideologi och värderingar, för att underlätta för fler att bli medlemmar. Och tillsammans med en arbetsgrupp som representerade olika delar av rörelsen resonerade vi kring och tog beslut om varumärkeslöfte och positionering, vision och vägledande principer, målgrupper och budskap. Arbetet resulterade utöver en stabil varumärkesplattform även i en vägledande kommunikationsstrategi och ett kreativt koncept som bärs av devisen ”Med mening”.
”Ett meningsfullt liv är vår tanke om framtiden, det är vår vision om en riktigt bra tillvaro. Att tiden som pensionär blir den bästa tiden i livet. Det är vår mening.”
”Geta och Martin har med skicklighet och tydlig struktur processlett PRO genom ett gediget arbete där vi mejslat ut kärnan i vårt varumärke. Genom deras kunniga vägledning har vi landat i ett resultat som står stadigt – både i styrelsen och på kansliet. Det är ett arbete som ger långsiktig kraft och tydlighet i vår kommunikation och identitet.”
– Christine Cars-Ingels, generalsekreterare Pensionärernas Riksorganisation PRO













