
Starka och synliga tillsammans!
”Vi är Sveriges största mötesplats för döva. I över hundra år har vi med kraft och engagemang spridit kunskap, påverkat och agerat för våra mänskliga och demokratiska rättigheter. Tillsammans stärker vi varandra, våra möjligheter och rätten till svenskt teckenspråk. Tillsammans blir vi starka och synliga!”
Så lyder varumärkeslöftet vi tog fram tillsammans med Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) i arbetet med deras varumärkesutveckling 2024. Tillsammans med en tydlig positionering, resonemang kring funktionella målgrupper och riktade budskap, en framåtblickande vision och vägledande principer, gav det oss förutsättningar att också ge förslag på ett sammanhållande kreativt koncept samt ett nytt namn på organisationen. Våra förslag inklusive strategiska riktlinjer tas beslut om av förbundsstyrelsen under våren 2025.
SDR har utmaningar som många andra medlemsorganisationer. De uppträder och ser olika ut beroende på var i landet man befinner sig. Eftersom organisationen är splittrad och drar åt lite olika håll, går de miste om både kunskapsutbyte och kraften i att agera tillsammans. Det saknas ett enhetligt uttryck vilket gör att man inte syns tillräckligt och inte når de man vill nå – potentiella medlemmar, politiker, beslutsfattare… – i den utsträckning man vill. Det stämmer förstås inte överens med ambitionerna om att hävda sina rättigheter som en liten och marginaliserad grupp.
Genom att skapa samsyn internt kring varumärket – både vad gäller organisation, verksamhet och kommunikation – ökar möjligheterna dramatiskt att även samordna kommunikationen och därmed öka genomslagskraften.