Grunden i vår idé är att processleda företag och organisationer i arbetet med att ta fram stabila varumärkesplattformar, kreativa koncept och vägledande kommunikationsstrategier. Utifrån plattform, koncept och strategi hjälper vi även till att uppdatera grafiska identiteter, utveckla webbplatser och förankra arbetet med varumärkesutvecklingen internt.
Varumärkesplattform
I workshops på plats hos dig arbetar vi tillsammans fram innehållet i en varumärkesplattform utifrån ett antal givna rubriker enligt vår metodik.
Vi gör varumärkesövningar, ser över varumärkeslöftet, resonerar kring positionering, framtidsbild, vision och vägledande principer, diskuterar målgrupper, budskap och kommunikationsmål, tar fram strategiska riktlinjer samt rätt ton och attityd. Du och ett antal nyckelpersoner delar med er av kunskap, erfarenheter och idéer.
Vi ger dig metoderna, leder diskussionerna, dokumenterar innehållet och formulerar budskapen. Mellan våra workshops arbetar både vi och ni på egen hand. När arbetet är genomfört kommer vi med strategiska och kreativa rekommendationer som speglar innehållet i plattformen.
Kreativt koncept
Utifrån varumärkesplattformen tar vi fram ett kreativt koncept, det vill säga ett tema och en grundläggande idé som all kommunikation kan och bör utgå ifrån, både intern och extern.
Konceptets uppgift är att underlätta för mottagaren att känna igen och känna med varumärket. Det är också viktigt att konceptet speglar själva affärs- och verksamhetsidén. Under konceptutvecklingen utgår vi alltid från innehållet i varumärkesplattformen.
Tack vare ett tydligt koncept (ofta sammanfattat i en devis), i kombination med en ton och attityd som avspeglar sig både visuellt och verbalt, ökar förutsättningarna för att lyckas repetera budskapen under lång tid framöver, utan att mottagaren tröttnar. Kreativitet i kombination med kontinuitet ger goda förutsättningar att skapa ett starkt varumärke.
Kommunikationsstrategi
Under processen med varumärkesplattformen drar vi strategiska slutsatser som blir en bra grund för utveckling av kommunikationsstrategin. Den bygger på innehållet i varumärkesplattformen men handlar uteslutande om just kommunikationsdelen.
Innehållet i en kommunikationsstrategi kretsar kring sex viktiga frågor – varför, vem, hur, vad, var och när? Konsten bakom en lyckad kommunikationsstrategi handlar inte bara om att rada upp svaren, utan att tänka analytiskt och kreativt med varumärkesplattformen som grund. Bland det viktigaste att ha med sig är positioneringsfrågan; för vem ska vi vara kända för vad?
Varumärkessupport
När arbetet med varumärkesgrunden ligger klart dyker ofta nästa utmaning upp – att få hela organisationen, inte minst kommunikations- och marknadsavdelningen samt konsulter att verkligen agera efter riktlinjerna.
Därför erbjuder vi att hänga med på den första delen av varumärkesresan. Under det första året kan vi till exempel hålla interna presentationer, föreläsningar eller skräddarsydda utbildningar. Vi kan ta fram interna presentationsmaterial, hjälpa till med prioritering och planering av kommunikationsaktiviteter och vara med och briefa andra samarbetspartners och underleverantörer. Vi kan också agera bollplank gentemot ansvariga ledarfunktioner.
Denna support i varumärkesutveckling kan förpackas både som projekt med fasta offerter eller som löpande debitering där vi tillsammans sätter ett tak för nedlagd tid och kostnad.
Grafisk identitet
Allt omvärlden tar del av – i form av en tryckt, digital eller muntlig presentation, i inlägg på sociala medier, på hemsidan, i en tidningsartikel, på en mässa eller via ett rykte på stan – bygger bilden av varumärket. Därför är det viktigt att sträva efter att hålla ihop bilden och känslan så mycket som möjligt.
Att vi använder samma logotyp och typsnitt, i en begränsad mängd varianter, att vi känns igen tack vare färger och layout och att vi strävar efter att ge ungefär samma känsla i bilder och texter, hjälper mottagaren att göra rätt associationer. Med varumärkesplattformen som grund får vi förutsättningar att utveckla en grafisk identitet som förstärker den rätta känslan.
Webbplats
När alla bitar finns på plats – plattform, koncept, strategi och grafisk identitet – kan vi vara med och utforma en webbplats som speglar både idé och affär, har en användarvänlig struktur och relevanta budskap som attraherar olika mottagares olika villkor.
Internkommunikation
Verklig förändring kommer inifrån och en lyckad varumärkesutveckling involverar hela organisationen. Därför är det bra om innehållet i varumärkesplattformen förankras och sprids, till exempel i form av en pedagogisk sammanfattning, analog eller digital. Vi kan också vara med och presentera resultatet under en konferensdag eller annat internt arrangemang.
Läs mer om hur vi delar kunskap