Med fast förankring i varumärkesplattformen
Under processen med varumärkesplattformen drar vi strategiska slutsatser som blir en bra grund för utveckling av en kommunikationsstrategi. En kommunikationsstrategi bygger på innehållet i varumärkesplattformen men handlar uteslutande om just kommunikationsdelen.
Varför, vem, hur, vad, när och var?
Innehållet i en kommunikationsstrategi kretsar kring sex viktiga frågor – varför, vem, hur, vad, var och när. Konsten bakom en lyckad kommunikationsstrategi handlar förstås inte bara om att rada upp svaren på dessa frågor, utan att tänka analytiskt och kreativt med varumärkesplattformen som grund. Bland det viktigaste att ha med sig är positioneringsfrågan; för vem ska vi vara kända för vad?
VARFÖR – målet med kommunikationsinsatsen
Vad ska vår påverkan leda till? Vilken effekt vill vi få ut av kommunikationen?
VEM – mottagare/målgrupper
Vilken eller vilka målgrupper vill vi locka? Hur tycker, tänker, känner och agerar de? Vad har de för tidigare erfarenheter av eller kunskap om varumärket och fenomenet? Hur ser deras drivkrafter ut?
HUR – idé/koncept
Vilken är vår övergripande idé som all kommunikation kan utgå från? Vilken är den ton och attityd som ska kännas igen? Vilken är känslan i varumärket?
VAD – budskap
Vad kan/bör vi berätta för mottagarna? Vilket är det viktigaste budskapet?
VAR – kanaler
Var möter vi våra målgrupper? Vilka kanaler, medier, plattformar och mötesplatser blir aktuella för insatsen?
NÄR – tidpunkt
När under året/månaden/veckan/dygnet ska insatsen genomföras? Bör insatsen delas upp på flera olika tillfällen eller krävs en ständig närvaro?
Fortsättning följer
Nästa steg – för att lyckas gå från ord till handling – är ofta en mer preciserad och detaljerad aktivitets- och handlingsplan. Med en tydlig kommunikationsstrategi som grund blir produktionen mycket lättare att hantera.
Kreativa briefer
Trots en väl genomarbetad kommunikationsgrund – med plattform, koncept och strategi – kan det vara svårt att få reklambyrån, producenter och andra kommunikationskonsulter att hålla sig innanför ramarna. Nyckeln till att gå från strategi till relevant kreativ kommunikation är en bra brief. En brief som tar hänsyn till mottagarens villkor och samtidigt speglar varumärket. En brief som både ger tydliga riktlinjer och inspiration, som blir en grogrund för bra idéer.
Läs mer om vår syn på varumärken och kommunikation >>
Ring eller mejla så berättar vi mer om vårt sätt att arbeta med kommunikationsstrategier >>